2006-11-21

Ébresztőt fújtunk?

És lőn! Itt következik a "teljes" igazság....(az igazság fajtái: részigazság, féligazság, teljes igazság, valódi igazság....akkor most mi van?)



Részlet a Népszabadság Online mai számából:
(http://www.nol.hu/cikk/425043/)



Tovább kísértük tehát a vasárnap a svéd városba érkezett roma csoportot. Többségüket tegnap hallgatta meg a bevándorlási hatóság. Ahogy korábban érkezett társaik, ők is menekültjogért folyamodtak. A kérelmek elbírálása néhány hét. Ez időtartam alatt fejenként napi kétezer forintot kapnak – ez a gyerekekre is érvényes, bár nem sokat ér: egy telefonkártya árának a harmada. Ráadásul különböző, a várostól akár több száz kilométerre lévő szálláshelyeken helyezik el őket, ahol már magukról kell gondoskodniuk. A kérelem elutasítását követően aztán el kell hagyniuk az országot (a svéd állam kötelessége ennek biztosítása, vagyis a rászorultaknak kifizetik a repülőjegy árát). Ennek hallatán a kezdetben reménykedő romák letargiába estek – még azok is csalódtak, akik három-négy gyermekkel érkeztek, s akiknek mindeközben odahaza „cseng” a szociális segély.

(...)

Amikor felvetjük neki, hogy miért menekültként, miért nem munkakeresőként regisztráltatta magát, elmosolyodik: mert akkor nem lehetnék itt. Vagyis a Park Hotelben, ami egész egyszerűen: menhely. Éppen ez a csapdahelyzet, amelyből a magyarok nem tudnak kitörni. Leegyszerűsítve: ha nincs pénz és/vagy itt élő ismerős, nincs munka sem.

(...)

Kis csapatunk tehát a két felfogás sajátos kombinációját vallja: abban reménykednek, pontosabban, inkább csak reménykedtek, hogy amíg kapnak pénzt és szállást, mint menekültek, addig kereshetnek munkát. A kettő azonban kizárja egymást, sőt: mint már megírtuk, a politikai menedékjogot EU-tagok állampolgárai csak kivételes esetben kapják meg. (A malmői bevándorlási hivatalnál tegnapig regisztrált, több mint kétszáz magyar állampolgár közül senki nem kapta meg, és borítékolható: nem is fogja. Pontosabban: eddig 95 kérelmet bíráltak el, ebből 75-öt elutasítottak, a többit a kérelmezők visszavonták). Olyan fogalom pedig nem létezik, hogy „munkavállaló menekült”. Annak, aki munkát keres Svédországban, tanácsos még Magyarországon a svéd követséghez fordulnia. Itt megtudhatja, hogy amíg állást keres, nem jogosult szociális juttatásokra. De még ha talált is munkát – ami nyelvtudás és szakképzettség hiányában gyakorlatilag kizárt –, akkor is egy év legális munkavállalás és adófizetés az előfeltétele a bőkezű juttatások igénybevételének.

(...)

Tragikus, hogy tévhitek hozták ide ezeket az embereket, és kérjük, gondolják át alaposan, mielőtt útnak indulnak. Amennyiben dolgozni szeretnének Svédországban, annak nem ez a módja – a bevándorlási-szociális rendszer nem erre való” – nyilatkozta lapunknak Nevine Mawati.




Kommentár:


Három és fél éve lakom itt, családi okok miatt költöztem ide, nem menekültként (akkor még nem volt uniós állam Mo.), nem munkavállalóként (nem volt előre elintézett munkám amikor idejöttem). Eladtam Debrecenben egy lakást pár millióért - azt feléltük, még nem találtam munkát, ami alapján még akár munkanélküli segélyre is jogosult lennék (12 hónap folyamatos munkaviszony heti minimum 18 órás alkalmazásban), az ugyanis nem számít, hogy korábban Magyarországon volt munkám, fizettem mindent (adó, egészségbiztosítás, nyugdíjjárulék) - azt ODA fizettem, és nem IDE. Itt új vagyok.
A munkavállalási lehetőségekről annyit: nyelvtudás nélkül nincsen munka. A megfelelő szintre az ember heti négy nap tanulással talán 1-2 év alatt jut el, addig magát kell eltartania. Az itteni árak nem ottaniak. Strömstadban egy kb. 70-80 négyzetméteres lakás (olyan családnyi) 7000 koronába kerül csak bérelni (abban a fütés, víz és karbantartás van benne, a villany, telefon, egyebek nem). 7000 korona kb. 196 ezer magyar pezó. A kaja is jelentősebben többe kerül. Pl. egy vekni kenyér (ami 70-75 dekás) 15-20 korona (szorozzunk csak! 420-560 forint), a kenyér pedig alapvető élelmiszer ugyebár...Egy liter tej kb. 300 forint. A cigi, pia itt rendes embernek megfizethetetlen (extraadós). De a gyümölcs, a zöldség is eszméletlenül költséges. A szegényebb svédek főtt spagettit esznek kechuppal, a bátrabbak krumplihegyeket és szárazbabfőzeléket sült szalonnával, a kreatívak esetenként sárgaborsólevest, paradicsomlevest is főznek. Kolbászról szó sem lehet!!!
Aztán a munkahelyeket sem hírdetés után osztják. A minap beszéltem a Etnikai Diszkriminációs Ombudsman képviselőjével, a hivatalos felmérések szerint is a hírdetések 70%-a (HETVEN) nem valódi, azaz: KAMU. A munkát barátok, ismerősök, rokonok között osztják szét, de persze ezt rendesen, törvényes (látszat) keretek között csinálják (kamuinterjúk, kamuértesítések stb.)... Egyszer voltam egy ilyen kamuinterjún egy iskolában (angoltanár vagyok). Bocs, voltam többször is, de ez annyira kamu volt, hogy majdnem sírtam vagy röhögtem. Az igazgató meg se kapta a jelentkezésem meg az önéletrajzom. Fogalma se volt, hogy hívnak. Azt mondta, legyek szíves pár mondatban magamról beszélni, és elnézést, de nem kapta meg a papírjaimat faxon a helyi önkormányzattól.Akkor jöttem én a kicsit sem vad svéd akcentusommal, úgy meglepődtem, hogy a végén már szavakat sem találtam.... Nos, és aztán egy új csávónak (bevándorló) tessék már megmondani, mennyi ilyen kapcsolata van, hogy abba a 70%-ba belehulljon? Marad a 30% - ha az ember minden egyes hírdetésre jelentkezik (ahhoz meg jó sok képzettség kell, mert a meghírdetett állások majdnem kivétel nélkül mind valamilyen végzettséghez kötöttek, szakképzettség nélkül már vécét sem lehet pucolni - nem viccelek, erre vannak tanfolyamok, és tőlem is kérték, hogy tudok-e folyékonyan beszélni és írni svédül, ha már tanfolyamom nincs is). A 30%-ból azok nem kapnak azonban, akiknek furcsa nevük van (pl. azt, hogy Szeles még egyetlen svéd sem tudta kimondani; az anyósom kb. három évig Sellersnek írta). Én jelenleg rettenetesen örülök, hogy van lyuk a seggemen. De ennél többet nem kívánhatok!

Tessék már leszállni a földre!
Itt és Magyarországon is kapitalizmo van!
Itt és Magyarországon is vannak szegények, még nagyon szegények is! És lesznek még szegényebbek is. Én most nem hasonlítom magamat a mohácsi romákhoz. Semmi jogom nincsen hozzá. Nekik nagyon szar...Nekem még mindig van egy pár dolog, amit el tudok adni, és a párom svéd, van munkája, biztosítása, svéd neve etc.
Ez itt nem a rothadó, hanem az elrothadt kapitalizmus...ugye aki nercbundákban jönni
vágni engem nyakon.